Brända mandlar

Jag känner mig lite som en trött tant, med sjalar runt huvudet och tre par långkallingar. Jag pustar och frustar, se tomt ut i vintermörkret med min vardagsblick och kör på. Stannar inte upp och glömmer andas. Så här i halvlek av en sjudagars arbetsvecka har jag sansat mig lite. Det har varit klyschigt trevligt i stugan här ikväll. Dean Martin, Espen och jag har lagat brända mandlar.
Det blev bra och det var lätt.

här kommer receptet:

200 gram hel mandel
100 gram socker
60 gram vatten
1 vaniljstång
1 tesked smör

1. Sätt ugnen på 180 grader. Strö ut mandlarna i en form och Rosta mandeln i varm ugn cirka 10 minuter tills de är gyllenbruna
2. Koka upp socker, vatten och vaniljstången i en kastrull cirka 10 minuter, till 120 grader. Använd gärna en termometer för att kontrollera.
3. Tillsätt de varma mandlarna och rör tills sockret dör (alltså vitnar och blir klumpigt). Fortsätt röra så kommer sockret att smäta igen.
4. När allt socker är smält igen och mandlarna gyllenbruna ska smöret tillsättas. Blanda ut det väl och lägg sedan ut mandlarna direkt på ett oljad plåt. Plocka isär dem medan de fortfarande är varma.
5. Servera som dom är eller rulla dem tunt i smält choklad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0