tankar om barnböcker

Jag är så innerligt förtjust i barnböcker. De är svåra att skriva för de kräver sådan enkelhet, ord som inte ska krånglas till för att göra littraturvetarna glada och bilder som rymmer hela världar.
De böcker som är skrivna just för barnet inom oss, av någon som minns hur det var är de bästa.

Jill Barklems Björnbärsstigen är ett sådant exempel. Hennes teckningar om mössens liv och förehavanden på Björnbärsstigen är helt underbara! Jag tycker fortfarande det är roligt att smyga in på barnavdelningen på Falkenbergs bibliotek, hämta boken och slinka in i den tysta lässalen. Så sitter jag en stund och myser och minns tillbaka till lillJohannas storhetstid :)



Sedan har vi Mamma Mu, världens bästa ko!
tecknad av allas vår folkära Sven Nyqvist, skriven av Jujja och Tomas Wieslander.
Dessa böcker har jag upptäckt som vuxen. Ibland behöver jag nämligen Mamma Mu för att bli
sådär "koigt" glad.




Nalle Puh, alltså orginalversionen av A.A Milne.
Ett klyftigt verk som tillokmed gripit tag i hjödartänkarnas förvirrade hjärtan.
Som barn är boken fin, som vuxen: en påminnelse om tillkrånglandet av det enkla.

"Poesi och visor är inte saker man hittar, utan det är saker som hittar en, och det enda man kan göra är att gå där de kan få tag på en. "

"Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den, som är nästan ännu bättre."

"Kanin är begåvad. Och han har Hjärna. Jag antar att det är därför han aldrig begriper någonting."

-Nalle Puh

 






Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

... jag smäller av...!!!

"koigt" glad :)

vad lycklig jag blir att du delger oss alla ett sådant genialiskt ord.

fram för mera ord helt enkelt.

kram från ett mellerud i totalt snökaos...

ska bli spännande på vägen hem sen. har 5 mil!

nåja, väl hemma på tunet igen sedan blir det fredagsmys och... ja, helt underbart med helg, inte sant. ha det fint johanna hälsar js i ed.

2011-02-11 @ 13:41:35
URL: http://jeanette10.bloggo.nu
Postat av: Thérèse

sv: Tack!

2011-02-11 @ 19:47:13
URL: http://trocaderobubblor.blogspot.com
Postat av: Pappa

Hej Johanna. Kommer du ihåg va han sa den goe mannen i Malmö som var din utbildningsgamling - som du skulle skriva högskolerapport om. Men som blev en riktigt god vän. En vän som sa att alla blir glaa när du fyller rummet med din ankomst. Håller absolutare än absolut med honom.

Nu är det så att det inte är bara din närvaro som skickar goesignaler. Vi som t ex sitter o degar i snålblåsten i Halland njuter av din blogg. Va du kan få fram det där nära med så enkla medel. Fortsätt så. Svik inte dina bloggläsare! Nej det var dödumt. Istället: svik inte DIN ALLDELES EGEN BLOGG så får vi läsare gilla DIG.

Johanna, rätt va de så sitter barnboken där - bara rinner ur dig.

Kunde bara inte hjälpa att jag tog fram gamla kära Mimmi och kexfabriken. Inbillar mig att jag har en

tand som jag kan vicka på och som jag inte ska tappa i degen eller på dass utan fånga i fallet och stoppa i ett glas vatten så den blir en skimrande svenska krona som en som kallas för JoJo ska få köpa kola för eller illrött gelehjärta som legat i sockerbad.

Pappa senior captain TULLAN

2011-02-15 @ 18:34:29
Postat av: Johanna

men min kära pappa, tack för så värmande ord! Nu ska jag minsann blogga sönder hela denna världen.

Å mimmis kexfabrik är helt underbar.

Henrys bröd magens död!

2011-02-16 @ 08:12:26
URL: http://pysselkaoset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0