Tvättnötter



För ca två år sedan sprang jag på en påse med tvättnötter nere i Malmö. Tvättnötterna innehåller tvålämnet Saponin som i naturen hjälper trädet de växer på att beskydda sig mot parasiter och dylikt.  Själva proceduren är busenkel. Mellan 5-6 nötter till en tvätt, lägg i en liten tvättpåse eller överbliven strumpa och släng in med  tvätten. De kan dessutom användas flera gånger tills det blanka på skalen slitits bort.

Jag ska ärligt säga att jag använt de väldigt sporadiskt då jag inte tyckt tvätten blivit riktigt ren, speciellt inte vita plagg. Jag vill gärna att det ska dofta rent och nytvättat, det tillhör lite av hemtrevnaden men med nötterna doftar det ingenting. Men så läste jag att man kan droppa lite eterisk olja i sköljmedelsfacket för att få lite god doft.
Idag blev det pepparmint. Tänkte att det kan vara bra att vardagskläderna doftar det, då pepparmint ger energi. Till sängkläder kan man använda lavendel då det har en lugnande effekt.

Om ni är intresserade att pröva finns det en massa återförsäljare på nätet. Här kan du beställa i lösvikt vilket är bra om du bara vill testa lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0