Odlar mitt nya intresse

Det gror en länktan i mig att få gräva, fixa och få saker att växa. Jag vill ner i marken, så frön, skörda och känna den inre tillfredställelse av att kunna överleva även om matleveranserna till ica slutar att komma. Jag vill ingå i naturen igen, inte gå ut och titta på den. Och jag vill göra det nu!
Det här med lägenhet, staden och komersen det ger bara en slags oro. Ett brus som aldrig stängs av, en meningslös ström av tomma intryck. Jag vill lära mig att odla på naturens premisser.
Igår började jag. Här i lilla kojjan, för det är alltid i kojjor som de största drömslotten skissas upp.
Målet är att bli självförsörjande på basilika och chilipeppar. 
(chilipepparn vet jag inte helt om jag känner ett trängande behov utav, men ändån det är kul om jag får den att växa)




Kommentarer
Postat av: Emma

Det är supermysigt och jättekul att odla! Mina försök att få fram smultronplantor misslyckades ju fatalt förra året, men det hade ju sina anledningar :) Basilika är ju en fantastik krydda som går att använda till mycket. Chilipeppar går åt en del hos oss. Får du ett överskott kan vi hjälpa dig att förbruka dem!

Tänk vilka stora land ni kunde odla i när vi var små. Det var så mysigt där på er tomt. Massa odlingar, lite höns, spännande hörn och vrår som var utmärkta och ha kojor i. Hua, nu får du allt komma hem igen. Vi kan ha en odlingscirkel! Puss å kram

2011-03-11 @ 08:04:58
Postat av: Moa

Va fint det ser ut :)

Jag har börjat så lite krasse, för å lägga det på en lite lagom nivå för mej :P

Kraaam

2011-03-12 @ 10:00:23
Postat av: Johanna

Emmis, du mådde ju inte så bra förra året så dina plantor blev säkert ledsna av sina ledsna mor.

Du ska få dig en planta om de vill växa för mig :)



Mosen, du kommer gå om mig snart med dina massiva ekologiska skills :)

Lycka till med krassen



puss och kramar på er båda

2011-03-12 @ 11:10:56
URL: http://pysselkaoset.blogg.se/
Postat av: Mari

Visst är det underbart att få se saker växa! Tror jag ska gå och titta till min lilla fönsterodling också! Tänk snart kan vi dela våra odlingsdrömmar på nära håll. Emma det det du beskriver om Johannas barndomsträdgård är något som jag känner är väldigt eftersträvansvärt, det vill jag ge lilla O Kram till er!

2011-03-13 @ 09:12:49
URL: http://maristradgard.bloggspot.com
Postat av: Emma

Mari, jag spanade in din blogg, helmysig!

Ja, det finns många fina minnen från sommrarna i Skogstorp. Kojorna vi hade bakom lillstugan, uppe på kullarna och vid cykelskjulet. Det är fint att kunna ge sina barn något sådant, det hoppas jag också kunna få möjligheten att göra! Lycka till med grödorna!

2011-03-13 @ 17:43:05
Postat av: jeanette sandelin

hallå!!!

saknar dig...

2011-03-18 @ 05:44:21
URL: http://jeanettes.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0