on the road

Det är gott och få indikationer på att man väljer lite rätt här i livet. Har precis lyssnat på Tendens i P1. Temat var om konsumtion gör en lycklig med tanke på de rådande omständigheterna kring vår planet.
Visst är det så att vi bygger vår indentitet på saker omkring oss, visar vilka vi är genom kläder, böckerna i bokhyllan och de semestrar vi väljer men vem är man utan sina saker?
Gud bevars, att konsumera är en så stor del av vår kultur nuförtin. Det är som den där viskande dimman i Ronja Rövardotter... som lockar och pockar på att vi ska följa med. Kom med och bli något du också, vi ska skapa dig!
Ni kan tro att jag har lyssnat på den där dimman. Ja, jag har rent av varit långt nere i träsket och försatt mig i en dålig ekonomisk situation och ljugit för personer i min närhet om min konsumtion. Det är det där klassiska... att söka flyktigt välbefinnande utan egentligen ta tag i kärnan. Tur att jag hade en sådan där "birkkraft" som drog upp mig innan det blev försent.  Jag vill så gärna leva på ett sätt jag kan stå för och jag väljer att göra det för jorden.
Den tanken känns så rätt och befriande. Ni ska veta att jag inte är någon renlevnadsmänniska i speciellt mycket men jag ändrar och får nya vanor hela tiden.


Kommentarer
Postat av: Mari

Vilken bra jämförelse Johannan dimma-konsumtion.

För visst är det svårt att stå emot ibland!

Kram

2011-03-21 @ 18:58:30
URL: http://maristradgard.bloggspot.com
Postat av: jeanette sandelin

åh, vad bra skrivet!!!

du är en pärla på min gråa dalslandshimmel :)

du har så många kloka tankar och funderingar och jag försöker också som du välja rätt spår - så ofta det går. man kan inte frälsa världen, men något litet kan man göra-varje dag :)

ha det så fint min kloka söta vän ♥

2011-03-21 @ 19:14:22
URL: http://jeanettes.bloggo.nu
Postat av: Johanna

Å tack, nu ska jag gå och lägga mig varm om hjärtat. Vilka mysiga läsare man har alltså. :)

2011-03-21 @ 21:10:49
URL: http://pysselkaoset.blogg.se/
Postat av: lena jeppsson

BRA SKRIVET stora tös!

2011-03-22 @ 09:00:21
Postat av: Åsa

Jag lyssnade också på tendens som pratade skrämmande verklighet. Vi är nog många som kan ställa oss i skaran av massa onödig konsumtion.

All värme!

2011-03-23 @ 12:00:48
URL: http://www.primortia.se
Postat av: Mos

Du e så klok stora syster

När vi nu e inne på konsumtion, kolla swoppers.se, bytessajt på internet som verkar va nytänkande

2011-03-27 @ 15:08:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0