17 Maj

Idag har jag nästan glömt att jag är svensk.
Det här med firing av nationaldag är något jag skall börja med, var så säker!
Jag lade mig med barndomspirret i magen igår och tänka sig det har varit kvar där hela dagen.

Arla morgon begav vi oss till en Vår Frelsers kyrkogård där många norska storheter tagit sin sista vila. Idag var det dags att hedra dem med tal och musik. Kultureliten var där, vi var där. Alla som räknades var där, döda som levande.En i mängden var doldisen Henrik Wergeland. Han har tydligen skrivit lite och kämpat för frihet. Det gratulerade vi honom för.



Sedan styrde vi kosan till en gata där det tydligen skulle engangeras lite festligheter...


 
Människor flaggade helt vilt... vad var detta? Fotbolls vm eller melodifestivalen?
Nej... någon slags markering för friheten och befrielsen från Sverige. Jag blev lite konfunderad...
min logiska inlevelseförmåga kunde inte komma fram till en enda anledning till att det var ett vidare klokt beslut.



Strax därefter glömde jag min skepsis och såg istället på alla de små hjärtegullen i små uniformer och högtidskläder. Mitt hjärta dog lite av att se så mycket spets och krås busa runt och viffta med flagg.






Vi blev tvungna att ha picnic för att lugna mina nerver lite.
Den söta Ingrid Marie stod för nationalromantisk skönsång, vin och delikata ostar.
Det blev jag väldigt förtjust i.



Dessvärre väntade nya uppdrag på oss. Lunch hos gossens fina föräldrar.
Jag blev helt utmattad av all god mat jag fick mig till skänks. Jag började längta till
en vanlig hederlig middagsvil...



Men nej, det bar av till Eidsvoll fortare än jag hann säga "Gratulerer med dagen"
där hade det visst skrivits grundlag efter befrielsen. Jag ville göra myteri och kräva Norge tillbaka. 
Landet har ju så många goda kvaliteter som jag kan ha nytta av. Jag skulle precis dra ut huvudströmbrytaren för en kristen kör som hade hakat upp sig på en vers då en enorm trötthet kom över mig. Mitt euforiska tillstånd hade tagit slut, bumbibärssaften var uppdrucken och dunderhonugen slutslickad.
Vi åkte hem och återgick till det vanliga.

Tack Norge för en fantastisk dag!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken dag, låter som om den har varit fullspäckat till tusen och riktigt trevlig!

Till råga på allt är Jeppssonnskan tillbaka i bloggsfären I like!

Kramelikram

2011-05-17 @ 22:55:54
Postat av: Mari

Vilken dag, låter som om den har varit fullspäckat till tusen och riktigt trevlig!

Till råga på allt är Jeppssonnskan tillbaka i bloggsfären I like!

Kramelikram

2011-05-17 @ 22:57:03
URL: http://maristradgard.bloggspot.com
Postat av: jeanette sandelin

halleluhja vad du kan skriva!!!

jag är så glad och tacksam över att få ta del av din litterära förmåga: "mitt hjärta dog lite..." "dra ur huvudströmbrytaren..."

du är underbar! mera, mera ♥

vet du - min blogg växer så det nästan skräms!!!

och jag är så lycklig för det. vart ju ett av mina mål, liksom. vill visa att man kan slå igenom trots vardag och hög ålder! hi hi hi...

tack för att jag har dig nästgårds :)

2011-05-18 @ 05:52:50
URL: http://jeanettes.bloggo.nu
Postat av: Anonym

Jag blev plötsligt så glad för att jag har en norrman i bekantskapskretsen. Jag firar gärna 17 maj med er för det ser kanonmysigt ut! Ha de :)

2011-05-18 @ 22:15:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0